Eräs suomalainen lentoalan firma tarjosi minulle pistetilin kartuttamisjärjestelmää. Siihen tarvitaan luottokortti. Luottokortissa on vuosimaksu ja hankintahinta. Jokaisesta luottokortilla ostetusta tavarasta saa pisteen jokaiselta euron ylittävältä summalta. Pisteitä tarvitaan lentomatkojen hintojen alennuksiin. Kortin hankkija saa ilmaiseksi joko 5000 tai 10000 pistettä kortin luottorajan suuruuden mukaisesti. Isommalla luottorajalla varustettu kortti on lisäksi loistavilla ominaisuuksilla varustettuna sopiva lompakkoon.

Ylimääräisiä palkintoja alkaa tulla heti joka vuosi ja mikä mukavaa, jos minulla on tili jossakin pankissa, voin ottaa uudella hankkimallani kortilla tuon oman pankkitilinikin käyttööni, mutta siltä maksamiani ostoja ei lasketa pistetiliini. Vain luotolliset ostokset käyvät pisteiden keruuseen eivät pankkikortilla tai käteisellä maksetut ostokset.

Mutta jos minä en lennä koskaan tuon firman koneilla, niin mihin joutuvat nuo käyttämättömät pisteeni? Jos voisin käyttää ne kuten kauppaliikeiden pisteet ja bonukset uusien ostoksien maksuun, niin varmasti euron maksavista pisteistä olisi hyötyä.

Mitäpä jos tyytyisin edelleen kulkemaan maan päällä ja jättäisin lentopisteiden keräyksen väliin. Jäähän minulle vielä käyttööni lentämieni lentomatkojen tuomat pluspisteet eikä niitä tarvitse hankkia erikseen luotolla. Varmasti tämä pisteiden keruu on joillekin hyvä ratkaisu, minulle ei. Minä jatkan käteiskortin käyttöä. Se antaa "suuremman" hyödyn.

Bonuksia minulle on kertynyt auto-, liikenne-, koti-, ym.-vakuutuksista. Casinopelien bonuksiin en ole sotkeentunut. Lähes jokaisella myyntiliikkeellä on oma bonusjärjestelmänsä. He tietenkin haluavat sitouttaa asiakkaansa merkkiuskollisuuteen. Ja me suostumme. Katso kuva

Löytyisikö tälle keruujärjestelmälle jokin hengellinen opetus?