27478.jpg
Joulun jälkeisissä alennusmyynneistä kävin aikoinani hankkimassa talvivaatteeni. Urheiluliikkeiden kausialennuksista hankin liikuntavälineeni. Keväällä ostin sukset ja talven voidepaketit. Taisinpa ostaa kerran kunnollisen retkeilyvaatteenkin. Syksyllä ostin seuraavaksi kesäksi juoksulenkkarit. Sähköliikkeiden poistomyynneistä sain edullisimmin television ja videot.

Mitä minä oikeastaan ostin? Yleensä katselin alennusprosentteja. Tuolloin ei vielä ollut www.vertaa.fi olemassa. Ostospäätös tehtiin nopeasti. Oliko ostos tarpeellinen tai sopiva tai todella edullinen ei ostohetkellä tullut mieleen. Tavaraa oli jäljellä vain yksi tai kaksi kappaletta minulle sopivan kokoista tai näköistä. Piti toimia nopeasti. Etenkin kun hintalapussa olivat tärkeimmät numerot prosentit (%) tarpeeksi suuria! 50% pani harkitsemaan ja 70-80% vaati tekemään kaupat ilman suurempaa harkintaa. Kotona soviteltiin vaatteita ja tarkasteltiin entisten vaatteiden värien rinnalla ja ihmeteltiin, kun sävy oli väärä. No pidetään mökillä. Kyllä se sinne sopii.

Jokapäiväisissä tai viikottaisissa ruokatavaraostoissa on prosenteista tullut yksi tärkeimmistä tarkkailun kohteista. Jokaisessa paketissa suolaprosentit ja rasvaprosentit ovat tärkeimpiä tarkastelun kohteita. Rasvaa 0 % alkaa vaatia jo ostopäätöstä. Hyvän rasvan osuutta olen alkanut etsiä viime viikkoina. Rasvaakin pitää olla, mutta hyvää rasvaa. Mikähän lienee minun oma rasvaprosenttini? Kuituprosentit ne vasta tärkeitä ovatkin. Kuitua pitää saada tarpeeksi ja oikeanlaista kuitua.

Lapsuudestani muistan kuinka meillä pienviljelijäperheessä kolmen lehmän kasvattajina maidon rasvaprosentti määräsi maitolitran hinnan. Äiti sai meidän ayshire-lehmät lypsämään kylän rasvaisinta maitoa. Nyt kaiketi valkuaisaine määrää hintaa enemmän kuin rasva. Nykyisin ostamme kaupasta kurria, rasvatonta maitoa, jota lapsuudessani vain vasikat joivat.

On toki kauppoja, missä prosentit nostavat hintaa eivät alenna. Niissä tavara on enimmäkseen nesteen muodossa. Nyt olisi myös edessä syntymäpäivälahjarahan muuttaminen tavaraksi. Saa nähdä, ostanko prosentteja vai tarpeellisen tavaran.