1228868.jpg  1228870.jpg

Tässä kirkossa olen saanut olla muutaman kerran kuulijana ja myös saarnaajana. Etualalla olevissa asunnoissa olen saanut majoittua vierailujeni aikana. Lähellä olevalla leirialueella yövyin perheeni kanssa ensi käynnilläni tässä kaupungissa. Seurakunnassa vierailujeni aikana on lähes aina ollut talvi. Pakkasta on ollut aina, enemmän tai vähemmän. Nyt oli vähemmän. Lunta satoi lisää ja tuuli aika tavalla. Autoa ei tarvinnut liiemmin apukaapeleilla käynnistellä tällä kertaa. Nollan lähellä pysytellyt lämpötila antoi mahdollisuuden jopa aamulenkille kuuden ja seitsemän välillä. En osaa sanoa, mikä tässä "suurkaupungissa" kiehtoo minua ja antaa minulle turvallisen tunteen joka kerta, kun olen siellä. Ilmeisesti ystävien esirukous ja yhteinen lähetystehtävä.

Nyt oli ilmassa tietty haikeuden hiven, koskapa olin viimeistä kertaa seurakunnan vieraana työssä olevana kiertolaisena. Ensi vuonna siellä ovat toiset ja minä en. Oli upea tunne olla uusitussa seurakuntasalissa, jossa hyvällä maulla valitut värit ja raamatuntekstit koristivat seiniä ja mikä parasta: maailman kaunein alttaritaulu! Talviset kuvat on otettu alttaritaulumaisemasta sisälle päin. Oikeastaan on otettu vain yksi kuva, jonka keskeltä on poistettu iso puu ja jaettu kuva kahteen osaan.

Paikkakunta on ollut median riepoteltavana useaan otteeseen. Esillä ovat olleet työttömyyttä aiheuttavat toimet, mutta myös lentomäen suunnittelu on saanut osan huomiosta. Jospa joku keksisi rakentaa rautatien tai kunnostaa jo olemassaolevan, jotta Venäjän turistivirrat vuolaasti valuisivat Lappiin jättäen jälkeensä onnellisia  ja väsyneitä heitä palvelleita suomalaisia. Etelän ihmiset pääsevät helmikuussa taas junalla tänne ja täältä pois, vaikka välillä junayhteys katkaistiinkin.

1228920.jpg