1964701.jpg
Nuoruuden suurissa suunnitelmissa eläkeikä ei ollut edes harmaassa tulevaisuudessa. Sitä ei osannut tuolloin vielä edes ajatellakaan. Nyt lääkärintodistuksessa on tylyt lukemat: Sairauslomalla 1.10.08 - 30.4.09. Aluksi säikähdin tuota loppuaikaa. Ennustiko lääkäri kuolemani? Sitten tajusin, että tuon päivän jälkeen alkaa eläkeaika.

Sairauslomalla ollessani olen saanut kutsuja työtehtäviinkin, kun en näytä sairaalta. Muutamien ihmisten kanssa olen keskustellut ajan käytöstä nyt sairauslomalla ja sitten eläkkeellä. Mitä sinä teet? Kenen tai keiden kanssa aiot aiot viettää aikasi? Onku sosiaalinen verkostosi kunnossa? Minun luonteellani on vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin. Vanhastaan keksin "oikeita vastauksia" mieluummin kuin vastaan totuuden mukaisesti.

Työelämä ja työtoverit ja työilmasto ovat menneisyyttä. Nähtäväksi jää onko työtoveriverkosto ollut minun ainoa toveriverkostoni vai olenko sitä ilman. Onko minulla nyt enemmän aikaa olla yhteydessä heihin, joita olen laiminlyönyt työni takia? Saavatko verisukulaiset suurimman osan ajastani vai luonko täysin uuden verkoston ympärilleni? Muutaman vuoden olette te blogiani lukeneet ja varsinkin sitä kommentoineet tulleet lähelle. Läheisinä en teitä silti pidä. Julkisuuden valokeilassa olemme samojen blogilakien alaisia. Meitä luetaan kuin avointa blogia.