Voinko muuttaa mielipiteeni, jonka olen julkisesti ilmoittanut? Jos vaihdan puolta tai ilmoitan tulleeni toisiin aatoksiin, niin olenko takin kääntäjä? Radiotoimittaja yritti eräässä ohjelmassa tivata syytä erään "takin kääntäjän" mielipiteen vaihdolle. Haastateltava kysyi takaisin: "Eikös se ole kehitystä, kun ei koko ajan ole asioista samaa mieltä. Perehtyminen johonkin tiettyyn asiaan, jota oma entinen kannanotto edusti, voi muuttaa mielipidettäni. Ei kai siinä käännetä takkia." Kai sitä on useammallekin sattunut, että ensiksi sanotaan ei ja sitten vähän ajan päästä joo - tai päinvastoin.

Jos itseäni ajattelen äänestäjänä, niin minä se vasta tuuliviiri olen ollut. Kun olen henkilöä aina äänestänyt, niin puolue on ollut milloin minkin kokoinen ja värinen. En kuitenkaan koe olevani takin kääntäjä. Muistaakseni äänestin ensimmäisissä vaaleissa oman kylän tuttua miestä, joka sattui olemaan köyhien asialla. EU-vaaleissa taas äänestin kerran mökkikunnaltamme ollutta ehdokasta. Kunnallisvaaleissa kerran ääneni sai työtoverini, joka oli välillä erään ministerin sihteerinäkin.

Kun tarkemmin ajattelen äänestyskäyttäytymistäni, niin useimmiten on ääneni saanut joku "vastarannan kiiski". Mitä se ilmaisee minusta? En ole valtavirran vietävänä, vaan erimieltä, jos mahdollista. Joskun on äänestämäni tullut valituksikin. Kerran olen lähettänyt edustajalleni kysymyksen, johon en koskaan saanut vastausta. Edustajani ovat ottaneet ääneni, mutteivät minua ja asioitani omakseen.

Nyt eläkeläisenä ja köyhänä pitänee entistä useammin pommittaa edustajaani EU:ssa, jotta saisin äänelleni myös vastinetta. Annettu lupaus vaatii pitämistä.