Joissakin meissä savolaisissa on olemassa päällepäsmärin vikaa tai hyvettä. Joidenkin sudettisavolaisten mielestä vain savolaisesta voi tulla oikea johtaja. Hänellä on luonnostaan mielipide asiaan kuin asiaan. Ei tietenkään selkeää mielipidettä, mutta ympäripyöreä ja jälkeenpäin muokattavissa oleva.

Olen katsellut toista kuukautta rivakan remonttimiehen tekemistä ja puuttunut milloin mihinkin asiaan, joka minun mielestäni pitäisi tehdä toisin. Meillä on tietysti sopimukset kunnossa ja allekirjoitettuina, mutta välillä on ihan pakko sanoa jostain oma mielipide. Meidän asunnostahan tässä on kyse ja meille tässä tehdään.

Keittiön asentajia minun ohjaamiseni ei miellyttänyt ja sain takaisin kunnon näpäytyksen: "Teenkö minä tämän nyt vai enkö tee?" Hän sai tehdä sen. Oli kyseessä vain parin ruuvin poisto liesituulettimesta. Minä luulin hänen aikovan purkaa tuulettimen kokonaan. Ilmeisesti tämä kaikkeen puuttuminen eli päällepäsmäys on kotoa opittua eikä synnynnäistä.

Tekemisen halu on ollut suuri remonttimme aikana. Minun työkseni on tullut yleensä vanhan purkaminen ja tietysti kysymyksiin vastaaminen. Loppujen lopuksi en minä niitä vastauksia ole antanut vaan vain välittänyt. Värisilmä ja tarkkanäköisyys ovat ihan muualla kuin minun päässäni. Ajoittain tunnen oloni samankaltaiseksi kuin tuossa kuvassa olevalla koivun pahkalla. Sekin tuntee itsenä tärkeäksi ja ainutlaatuiseksi, mutta kasvannainen se on koivun kyljessä.

Päälle katsottavaksi kasvanut.