Mielikuvamainonta on päivän sana. Monesta TV-mainoksesta ei tajua ennen loppua - jos silloinkaan - mitä nyt mainostettiin. Kauan ovat kahvimainokset olleet taitavien käsityöläisten esittelyjä. Lapin mahtavissa maisemissa lepää suklaan himo ja/tai ihovoiteen tarve. Autojen fantastiset muodonmuutokset ja kaikkialle pääseminen, jopa vuoristomaisemassa kallion kielekkeelle maisemaa ihailemaan, antavat mielikuvan oman egon jatkovarresta. Vaatteiden antama itsetunnon kohotus on todella mielikuvamainontaa.

Alkoholin mielikuvamainontaa ei saatu lain avulla kuriin. Eikä saada vastakaan. Elokuvien ja saippuasarjojen elämän "realistiset" kuvaukset mainostavat ilman maksettuja mainoksia. Toisille ne tuovat haluja tiettyyn suuntaan, toisille vastenmielisyyden ja inhon. Shampajalasien nosto juhlan kohokohtana on ja pysyy olipa mainoksia tai ei. Mutta pitääkö yhteisillä varoilla maksaa kaikki juomat "herrojen" juhlissa?

Mielikuvat ja mielleyhtymät ovat meillä jokaisella erilaisia riippuen omasta kasvupohjasta ja elinpiiristämme. Minä en lapsuudessani käynyt koskaan ravintolassa syömässä enkä aikuisenakaan halunnut mennä. Ravintola oli meidän kotikielessä rahan menettämisen ja juoppouden pesäpaikka. Edelleenkään en pukeudu parhaimpiini ja lahde ravintolaan illalliselle.

Mielikuvilla ei pelata vain elokuvissa tai mainoksissa, vaan myös uutisissa. Erittäin hyvin se on näkynyt arabiankielisen maailman levottomuuksissa nyt ja jo kauan Palestiinan ja Israelin välisessä sodassa. Arabiankieliset iskulauseet tulkitaan enlanniksi ja tuodaan kameroiden eteen. (Miksei ranskaksi, kiinaksi, japaniksi, suomeksi?) Kun kameroita ei ole paikalla käydään oikeata taistelua omilla ehdoilla, mutta kameroiden ilmestyminen muuttaa kaiken: Rauhallisesti katua kulkenut poikaryhmä kameran huomatessaan repii kiviä maasta ja alkaa heittää niitä kohti ohi kulkevia partioautoja eli vihollistakkeja. Uutistoimittaja tekee siitä uutisen ja välittää kuvat, joiden perusteella voisi luulla kiviä lentävän 7/24 tahtiin.

Politiikan tekijät, siis mainostoimistot, luovat kuvia, jotka eivät vastaa arkitodellisuutta. Edessämme olevat kansanedustajien valinnat ovat muuttuneet rikkaiden ihmisten omien etujen tavoittelumarkkinoiksi. Eikö kansanedustaja olekaan kansan puolesta edustamassa ja ajamassa kansan etuja, vaan hankkimassa itselle meriittiä ja CV-parannusta. Nämä itseään edustavat kansaa hyväksi käyttäneet vaihtavat äänestäjänsä loikatakseen leiristä toiseen. Nyt äänestäjien tulisi valita joku itseään edustamaan. Löytyykö minulle sijaista, ehdokasta, jolle antaisin kaiken vallan ja vastuun?

On mielikuvista hyötyäkin. Matti Heikkisen maailmanmestaruus muutti velat saataviksi ja vihan rakkaudeksi.