1063841.jpg
Sen kerran kun elämässä tulee tehdyksi kauppoja, joista saa voittoa, huomaa verottajan saavan automaattisesti osansa. Kun sitten, kuten minä yleensä, teen tappiollisen kaupan, ei verottaja hyvitä minua, ellen samana tai kolmena seuraavana vuonna tee voitollista kauppaa. Verovirkailijan kanssa intin muutaman minuutin minulle epäedullisesta laista. Olin luullut, että tappiollisen kaupan voi koplata korkeintaan kolme vuotta aikaisemmin tehdyn voitollisen kaupan kanssa, mutta ei. Verottaja ei missään tilanteessa jää nuolemaan näppejään, mutta minä jään.

Eräs asuntomyyjäkin luuli, että aikaisempina vuosina saadusta voitosta maksettua veroa voi periä takaisin, kun tekee tappiollisen kaupan kolmen vuoden sisällä. Pitäisiköhän lähettää lasku virheellisestä tiedosta? Omassa asuntokäytössä olleesta asunnosta saatua voittoa ei veroteta, mutta ns. sijoitusasunnon myynnistä kyllä. Olisi pitänyt toisen meistä omistajista muuttaa asumisosoite tuohon voittoa tuoneeseen asunto-osoitteeseen. Nyt se on myöhäistä. Kummasti potuttaa, kun huomaa tulleensa petetyksi, vaikkakin vain omissa unelmissaan. Verottaja otti vain sen, minkä laki salli. Minullekin jäi jotain.

Kenelle vero, sille vero. Kenelle tulli, sille tulli. Keisarille annetaan se mikä on keisarin tai kuuluu keisarille ja Jumalalle se, mikä on Jumalan. Näin oli 2000 vuotta sitten, mutta onko vieläkin?