Kristillisen perinteen mukainen Jumalan kuolema ja Jumalan kuolleistaherääminen eli ylösnousemus on taas tapahtunut. Tämän perusteella me voimme kutsua itseämme kristityiksi. Tämän uskominen tekee meistä pelastettuja.

Pelastumme synnin, lihan, maailman, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Tärkeysjärjestys voi olle toinenkin. Synti on siinä, että olemme ihmisiä eli Aatamin jälkeläisiä. Liha eli oma tahto ilmenee meissä perittynä taipumuksena Jumalan vastaisuuteen. Maailma on meille annettu asuinpaikka, joka kerran tuhoutuu. Kuoleman valta on kukistettu. Tarkemmin toinen kuolema eli helvetti rangaistuspaikkana on voitettu kanta. Perkeleelle helvetti pysyy lopullisena rangaistuksena. Perkele on kaikessa Jumalaa vastustava sielunvihollinen, jonka vallasta ihmiskunta on nyt vapaa.

Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.
Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.
Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.


Tämä ortodoksinen pääsiäistropari lauletaan myös meidän luterilaisten pääsiäismessuissa.