1268136.jpg
Älynväläyksiä sanotaan minulla olleen jo lapsena. Ne olivat lapsuuteni perheessä negatiivisia ilmauksia ja tarkoittivat ilmeisesti jotain aivan päätöntä tai toteuttamiskelvotonta lausahdusta. Vilkkaasta mielikuvituksestani johtuen sain useinkin kuulla keksineeni älynväläyksiä. Iän myötä olen jatkanut ympäristöstäni piittaamatta milloin minkinlaisten älynväläyksien laskemista suustani ja kynästäni. Läheisimmät ovat hävenneet silmät päästään ja tuntemattomimmat jääneet miettimään ja pohtimaan, että mitähän se tuollakin tarkoitti.

Oman isäni syntymäpäivillä viiden ja/tai kymmenen vuoden välein sain kuulla hänen suustaan lausahduksia, joita voi pitää asiaan kuulumattomina älynväläyksinä. Osittain siksi, että hän käytti sivistyssanoja tietämättä niiden merkitystä tai muistamatta niitä oikein. Hänelle annettiin aina kaikki tällainen anteeksi, koska hän oli päähän haavoittunut sotainvalidi. Tosin hänet jo ennen haavoittumista tuntenut mummoni puoliso sanoi hänellä olleen silloinkin saman kaltaisia puheenparsia ja sanontoja.

Joskus olen kuullut muidenkin kuin itseni sanoneen sopimattomien lausahdusten jälkeen, että kaikkea se tämä minun harva pääni teettää. Väläyksiä voi olla muitakin kuin älystä läpi päässeitä eli älyttömiä. Silmissäni välähtelee silloin tällöin. Ilmeisesti aivojen kirkkaus yrittää puskea läpi sieltä mistä pääsee? Vanhemmiten olen alkanut jo huomata, että sivistykseen kuuluu myös vaitiolo. Silloinhan sitä rikkautta alkaisi kertyä, koka vaikeneminen on kultaa.