1850921.jpg

Tilastokeskus haastattelee minua kahdesti vuodessa. Olen yksi 12 000 haastateltavasta. Tavoitteena on saada oikea kuva maamme työvoimasta, työllisyydestä ja työttömyydestä sekä työvoimaan kuulumattoman väestön rakenteesta. Olen korvaamaton tässä haastattelussa. Kukaan ei voi tulla tilalleni. Jollakin tietyllä kaavalla tulokset analysoidaan ja siitä saadaan koko väestöstä tietty tilastokelpoinen tulos.

Omaa osuuttani pohtiessani olen ajatellut olevani aikamoinen poikkeus tavallisessa työväestössä. Muutama minun kaltaiseni muuttaa tilastoa kuin pahka koivun runkoa. Tilastossa tuo pahka ei näy kuin ehkä loivana muutoksena tuohen pinnassa. Osa-aikaeläkeläisenä olen ollut töissä aikoinani lähes kaikki viikonloput ja vapaalla suurimman osan viikoista. Ei voida puhua tavallisesta työstä. Sairauslomalla oleminen onkin sitten ihan tavallista. Siinä en aiheuta muutosta tilastoihin.