1344838068_img-2c3730a7b868ea3dbe3fd7989 Maton alta paljastunut vahinko

Muutama vuosi sitten minut kutsuttiin 60+ miesten yleiseen "ruumiintarkastukseen", jossa todettiin minulla olevan metabolinen oireyhtymä (MBO). Minun tuli tarkkailla sokeriarvojani ja painoani sekä saada vyötärö pienemmäksi. Nyt se sitten on tehty. Painoni on 78 kg ja vyötäröni 92 cm! Olen normaalipainoinen 179 cm pituisena miehenä. Kenties yli 65 vuotiaille ovat jo omat indeksit, mutta näillä lukemilla mennään toistaiseksi. (ks. lisää)

Miten tähän on tultu? Jostain kumman syystä "hurahdin" karppaamaan vuodeksi. Lopetin lähes kaiken hiilihydraatin syömisen ja siirryin läskiin, muniin ja voihin. Pähkinöitä olen syönyt liikaakin. Kaiken "kevyttuotearsenaalin" jätin kauppaan. Perunanatkin jäivät joksikin aikaa väliin ja tietysti puurot ja pastat. Puolen vuoden jälkeen paino ja vyötärönympärys olivat aivan toiset kuin tutkimuksen aikaan. Vähitellen olen alkanut syödä jo aamupuuroa ja ruisleipää sekä kahvin kanssa pienen pullanpuolikkaan. Ruoka-annokset ovat pysyneet pieninä ja ruumiillinen työ (= remontti) on kuluttanut kaloreja.

Lähes kuusi vuotta minua vaivannut kyhmykutina on asettunut so. rauhoittunut. Onko syynä rasvan poistuminen kehosta vai jokin muu syy, en tiedä. Olen myös kuorinut omenani viimeiset kolme vuotta. Uusimpana muutoksena on tomaatin kantaosan leikkaaminen pois ennen salaattiin silppuamista. Tomaatin kantaan kertyvät kuulemma kaikki suoja-aineet ja myrkyt. Paistinpannun käyttö on lähes pannaan julistettu. Höyryssä kypsyvät vihannekset ja juurekset sekä perunat.

Mitä tämä kaikki on hyödyttänyt? Paljonkin, sillä vanhat farkut (monet) mahtuvat jalkaan ja paidannapit pysyvät kiinni. Kenkien laitto jalkaan on helppoa, kun vatsa ei hannaa polvissa vastaan. Jotkut takit tuntuvat nyt isoilta, koska ne on hankittu vanhoilla mitoilla. Minulla on normaalistikin aika harva syke ja alhainen verenpaine ihan huimaamiseen saakka, mutta eräänä aamuna lukemat olivat alle kaiken entisen: yläpaine 96, alapaine 62 ja syke 36. Jonkin ohjeen mukaan minun olisi pitänyt lähteä heti lääkäriin.

Lääkärissä olen saanut käydä ihan riittämiin viimeisten päivien aikaan. Remonttitapaturmat ovat vieneet minut ensiapuun kerran ja kaksi kertaa TK:n omalle lääkärille. Tikkejä on ollut päässä ja jäykkäkouristuspiikki uusittu. Sormien rystyset ovat arpia täynnä, "betoni-ihottumaa" kaiketi. Hammaskin lohkesi taas kerran. Ylihuomenna korjataan.

Ennen kuin alakerran asuntoremonttimme on tavoitteessaan, voi sattua vielä jos vaikka mitä.