Meidän asuntoalueen terveyskeskuslääkärit vaihtuvat nyt jo lähes viikoittain. Viime viikolla menin valittamaan poskionteloitani ja sain tavata taas uuden "tytön". Hän oli aivan asiallinen ja tunnollinen ja johdonmukainen ja käyttäytyi juuri niin kuin hän oli oppinsa saanut. Minä aikani hänen kanssaan keskustelin ja kun sain kuulla, ettei hän olekaan enää ensi viikolla, niin totesin: "Sittenpä minä en sinulle enempää kerrokaan. Aloitetaan taas alusta uuden kanssa." Odotin, että olisin saanut poskiontelot huuhdotuiksi, mutta "ensin me kokeillaan antibioottia". Ei hän mitään kokeile vaan minä. Olipa "tytön" vaikea teititellä minua. Meitittelyksi se meni. Kun läksin antibioottikuurin resepti kädessäni tokaisin ovella: "Kylläpä taas tämä nuoren lääkärin näkeminen piristi kummasti."

Ko. antibioottikuuria en kuitenkaan alkanut syömään, vaan tiedustelin KYS:n ihopolilta toiselta eli ihoon erikoistuvalta lääkäriltä, joka oli jo kolmenkympin kriisinsä käynyt, mikä antibiootti sopi UVB-hoidon kanssa. Sain uuden reseptin. Viikon lopulla tänään, kun kuuri ei vielä ollut lopussa, sain taas kuumeen. TK:n lääkäreiden ajat olivat jo menneet ja tietysti heillä oli jo kiire viikonlopun viettoon. Minut ohjattiin yleipäivystykseen KYS:iin. Menin sinne jo klo 13. Minua ennen oli vain "muutama" vastaanoton mukan. Sinne vaan sekaan ja aikakauslehtiä selailemaan. Olin ottanut kynän mukaani, jos löytyisi tyhjiä ristikoita. Niitä töytyi. Käytävällä käveli joku valkotakkinen ja joku otti jopa vastaan potilaita. 4 potilasasiakasta per tunti! Laatuaikaa potilaille. Hyvä juttu mutta hirmu hidas. Neljältä tuli tunnin tauko. Ketään ei kutsuttu sisään. Pari lasta otettiin ohi numeroiden nimeltä mainiten. Sitten pääsin minä sisälle klo 17.

Taas nuori vaalea hiuksinen alle kolmekymppinen "tyttö" tai rouva sormuksista päätellen. Koneelta oli kaikki minun asiani etsitty ja minut tunnettiin ja lisäkysymyksin tarkistettiin, miksi olen lääkärillä. Taas selitin, että poskionteloitahan minä halusin puhdistettavan. Tämä "tyttöpä" sanoa napautti, että "onkohan  reiät siellä enää aukikaan. Minä muutan yskänlääkkeenne toiseksi. Menkää maanantaina TK:een, jos tulee kuumetta. Näkemiin." Taas minua piristettiin kauniin lääkärin katsomisella.