Tuhkatiheään ilmailusäätä seuratessani osuin myös sivulle, jossa näytetään suorana eli reaaliaikaisena kuvana lentokoneiden ilmassaolo. Tuossa kartalla koneita näyttää olevan päällekkäinkin, joten niiden täytyy olla eri korkeuksissa. Kaikkea sitä ihmissilmä saakin nähdä ja vielä kotonaan. Tekniikka tekee monista saduista totta.

Viisi vuotta sitten Kiinassa käydessäni ihmettelin ison maailman meininkiä. KLM:n koneiden käyttäjänä sain omassa selässäni ja jaloissani tuntea, mitä on matkustaa maailman taakse. Kiina tosin ei ole 20 000 km:n päässä, mutta hälläkö väliä. Koneen vaihto isolla kentällä ei käy hetkessä. Laukutkaan, so. matkatavaratkaan eivät siirry ajattomassa ajassa koneesta toiseen. Hikinen paita selkään liimaantuneena ja tiukat tukisukat jalassani tein ainakin kolme kertaa juosten vaihtoa tai siirtymismatkaa kentällä. Koneessa sitten ehti jo hengähtää ja irroitella paitaa selästä ja tuuletella paikkoja.

Menneiden päivien selviytymistarinoita saadaan kuulla tästä eteen päin milloin mistäkin media-välineestä. Varmasti muutama kirjakin syntyy kokemuksista ja niihin lisätyistä höysteistä. Oikeusistuimissakin ratkottaneen korvauskysymyksiä ja eri tahojen vastuuta vakuutusaikojen ja hotellimaksujen johdosta. Kaikki eivät suostu omasta pussistaan maksamaan ylimääräisiä laskujaan. Kilpailu lentoyhtiöiden kesken kovenee ja joku firma menee nurin ja muutamat yhdistyvät, mutta lentäminen jatkuu. Seurataan me maassa olevat koneiden liikkumista sinitaivaallamme niskat jäykkinä ja/tai kuvaruudulta sähköisesti - livenä.