Tämän hellekesän kuumimmat päivät ovat takana päin. Kotijärven aalloissa olen saanut vilvoitella lähes päivittäin ja joskus useammankin kerran. Tänäänkin pienen kävelylenkin hiet huuhdottiin pois pohjoistuulen nostattamissa laineissa. Vain muutamana heinäkuun päivänä tuntui vesi liian lämpimältä ja tuolloinkin vain pinnalta. Kuumia aaltoja ei ole ollut liikaa.

Toisin on tämän vanhenevan kroppani laita. Miehen kuumista aalloista ei juuri puhuta, mutta niitä minulla on. Minua oikein laboratoriokokeilla tutkittiin, että mistä ne mahtavat olla peräisin. Olen päässyt tutustumaan deksametasonikokeeseen. Lisämunuaisen toimintaa sillä kai lähinnä testattiin. Koe piti suorittaa kahtena aamuna klo 8. Yritin siirtää aikaa puolella tunnilla, mutta kokeen ohjeissa oli klo 8.00. Deksametasoli jarruttaa negatiivisella palautejärjestelmällä kortisolin eritystä. Vaikutus kohdistuu hypotalamukseen ja aivolisäkkeeseen. Tutkitaankohan tällä sitä onko minulla depressio, stressi vai anorexia nervosa? Kortisolin lisäksi tutkinnan kohteena oli melatoniini. Melatoniini on unirytmiin, immuniteettiin ja mielialan säätelyyn vaikuttava hormoni, sen on myös todettu olevan tärkeä antioksidanttipuolustuksen osatekijä.

Diagnooseista viis kunhan ihmeelliset näppylät häviäisivät ja yllättävät hikoilu- ja uupumiskohtaukset olisivat poissa. Sama mikä taudille saadaan nimeksi, kun vain olotila paranisi. Uniapnean ja kutisevien näppylöiden sekä uupumiskohtausten ja hikoilun kanssa pystyy näin lomalla ja eläkkeellä elämään, mutta olisi mukava päästä pirtsakkana puuhastelemaan omien mielihalujensa kanssa jos vaikka mitä. - Vaikkapa risusavottaa tai marjastusta.