KOTITIE, mukailtu ja luotu Raamatun pohjalta 

 

1. näytös: PARATIISI

2. näytös: JEESUS

3. näytös: LÄHETYSTYÖ

4. näytös: TAIVAS

Näytelmä lapsille ja varhaisnuorille ja alle rippikouluikäsille nuorille.

 

Henkilöt:

Aatami, Joosef, poika               shortsit ja t-paita pitkä aamutakki ja huivi


Eeva, Maria, tyttö                     pitkä mekko ja pusero, huivi


Elämänpuu                                vihreä hupullinen takki tai viitta


Hyvän ja pahan tiedon puu        värikäs kirjava pitkähihainen mekko, kukkaseppele


Jeesus                                      valkea alba, otsanauha (huivi), punainen liina


Johannes Kastaja                      lampaan talja vyötäröllä, ei paitaa          


Jumala                                      pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö, kasvot ei näy


Kertoja                                    oma asu


Käärme                                    aluksi paljon koruja ja huiveja ja helistimiä, aina punaiset kengät


Paimenia                                   kolme ihmistä beduiinipäähineet päässä


Portin oikea puoli                      mies, oma asu


Portin vasen puoli                     nainen, oma asu


Risti                                          (=hyvän ja pahan tiedon puu), shortsit ja t-paita, INRI-hattu


Sotilas                                      vihreät shortsit, vihreä t-paita, kypärä, miekka             


Vartijaenkeli                             valkea alba, siivet ja leimuava puna-kelta-valkea miekka


Ilmoitusenkeli                            valkea alba, siivet ja pitkä torven tötterö

Lähdeaineisto:

Ihminen paratiisissa 1 Moos 2:4-7; 1 Moos 2:15-17; 1 Moos 2: 21-23


Syntiinlankeemus 1 Moos 3:1-7; 1 Moos 3:8-13


Karkotus paratiisista 1 Moos 3:20-24


Jouluyö Luuk 2:8-14


Jeesuksen työ Matt 3:13-17; Matt 17:22-23; Matt 19:13-15


Jeesuksen vangitseminen ja kuolema Matt 21:1-10; Matt 26:47-50; Matt 27:27-31; Matt 27:45-50


Ylösnousemus Matt 28:1-7


Lähetystyön aika; 1 Joh 2:1-2; Room 5:6-8; Room 7:18-20; Room 8:1-2


Takaisin paratiisiin Joh.ilm 2:7; Joh.ilm 22:1-5; Joh.ilm 22:14

 

 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

KOTITIE

 

I  NÄYTÖS: PARATIISI

 

Paratiisin alueella ovat valmiina maassa pitkällään Jumala, Aatami, Eeva, Hyvän ja pahan tiedon puu, Elämänpuu ja Portinpielet. Käärme ja Vartijaenkeli ovat sivummalla.

 

Kertoja         Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.

 

Aatami nousee maasta pystyyn ja venyttelee jäseniään ja sanoo:

 

Aatami          Minä olen Aatami. Jumala loi minut juuri äsken.

 

Kertoja         Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

 Puut (hyvän ja pahan tiedon puu ja elämänpuu) nousevat pystyyn.

 Kertoja         Herra Jumala sanoi ihmiselle (seisoen hyvän ja pahan tiedon puun vieressä):

 

Jumala          Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma.

Aatami          En syö, en varmasti syö. - Miksi minä olen täällä yksin? Anna Jumala minulle ystävä.

                     Aatami käy pitkällee maahan. Jossa Eeva jo on.

Kertoja         Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.

                     Jumala nostaa Eevan ja Aatamin maasta seisomaan

Aatami          Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Eevaksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.

Käärme kävelee tai tanssahtelee Eevan luo.

Kertoja         Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle:

Käärme         Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"

Eeva              Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'

Käärme         Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan.

Kertoja         Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

Aatami ja Eeva ottavat puusta kumpikin taitetut pahvitaulut, joissa ulkopuolella on teksti: HYVÄ TIETO JA PAHA TIETO ja kun he ottavat ne puusta avautuvat taitetut pahvit nurin ja toinen sisäpuolella oleva teksti: OLEN ALASTI tulee näkyviin. Aatami ja Eeva pahevat kaulaansa nämä laput.

Kertoja         Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi:

Jumala           Missä sinä olet?

Aatami          Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.

Jumala           Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?

Aatami          Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.

Jumala           Mitä sinä Eeva oletkaan tehnyt!

Eeva              Käärme minut petti, ja minä söin.

Kertoja         Mies antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti. Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.

 

Jumala ottaa Aatamin ja Eevan kaulasta laput ja kääntää ne taas toisin päin.

Jumala           Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!

Portin oikea ja vasen puoli nousevat esiin ja avautuvat ja antavat Aatamin ja Eevan mennä välistään pois paratiisista.

Kertoja         Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

Portin molemmat puoliskot ottavat toisiaan kädestä ja Vartijaenkeli nostaa leimuavan miekan ylös ja heiluttaa sitä ja kulkee muutaman askeleen portista ulospäin.

Kertoja         Ensimmäinen  näytös loppuu ja nyt laulamme yhdessä:

Jumala loi auringon, kuun ja järvet ja puut, ihmiset myös.


Jumalan on taivas ja maa. Herraa me tahdomme kiittää.


Herralle riemulla laulamme kiitosta. Herra, me kiitämme nimeäsi.

 

II  NÄYTÖS: JEESUS

 

Maria ja Joosef istuvat taustalla selin ja keskellä on 3 paimenta istumassa keskenään seurustellen. Enkeli kävelee kertojan sanojen aikana paimenten luo.

Kertoja         Muutama tuhat vuotta myöhemmin lähellä Beetlehemin kylää Joosef ja Maria saavat eläinten suojasta yöpaikan ja majoittuvat sinne. Seuraavana yönä lähiseudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille

Enkeli:           "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä."

Kertoja         Tämä lapsi, Jeesus, on sama Jumala, joka oli Paratiisissa ja karkotti syntiä tehneet ihmiset sieltä. Hän tuli elämään itse ihmisen elämän ja hakemaan takaisin luokseen karkottamansa ihmiskunnan. Ensin hänen piti kuitenkin elää ihminenä synnitön elämä ja kuolla Aatamille ja Eevalle määrätty rangaistuskuolema heidän puolestaan. Seuraamme hetken, mitä Jeesuksen elämässä tapahtui 30 vuotta tämän Beetlehemin yön jälkeen.

Johannes Kastaja tulee esiin ja toisesta suunnasta tulee Jeesus

Kertoja         Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi. Johannes esteli ja sanoi:

Johannes K   "Sinäkö tulet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!"

Jeesus           "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon."

Kertoja         Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaista kuului ääni:

Jumala           "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."

Kertoja         Jeesus kutsui oppilaikseen 12 miestä, joiden kanssa hän eli yli kolme vuotta yötä päivää. Kun he taas yhdessä kulkivat Galileassa, Jeesus sanoi heille

Jeesus on puhuessaan koko ajan poispäin yleisöstä

Jeesus           "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet, mutta kolmantena päivänä hänet herätetään kuolleista."

Kertoja         He tulivat tästä hyvin surullisiksi. Kerran Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus sanoi:

Jeesus           "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."

Kertoja         Hän pani kätensä heidän päälleen. Sitten hän lähti sieltä. Kerran kun he lähestyivät Jerusalemia ja olivat tulossa Betfageen Öljymäelle, Jeesus lähetti edeltä kaksi opetuslastaan ja sanoi heille:

 

Jeesus           "Menkää tuolla näkyvään kylään. Siellä on aasintamma kiinni sidottuna ja varsa sen vierellä; löydätte ne heti. Ottakaa ne siitä ja tuokaa minulle. Jos joku sanoo teille jotakin, vastatkaa, että Herra tarvitsee niitä mutta palauttaa ne pian."

Jeesus istuutuu (hän on tässä asennossa kunnes tulee vangituksi)

Kertoja         Kun hän tuli Jerusalemiin, koko kaupunki alkoi kuohua ja kaikki kyselivät:

Tyttö ja poika pysähtyvät yleisön eteen keskustelemaan.

Ihmispoika     "Kuka hän on?"

Ihmistyttö      "Hän on Jeesus, profeetta Galilean Nasaretista."

Kertoja         Jeesuksen ollessa Getsemanessa rukoilemassa opetuslastensa kanssa tuli Juudas, yksi kahdestatoista opetuslapsesta, ja hänen kanssaan miekoin ja seipäin aseistautunut suuri miesjoukko, jonka ylipapit ja kansan vanhimmat olivat lähettäneet. Jeesuksen kavaltaja oli sopinut miesten kanssa merkistä: "Se on se mies, jota minä suutelen. Ottakaa hänet kiinni." Hän meni suoraa päätä Jeesuksen luo, sanoi:

Esiin tulee Juudas=käärme ja kävelee sivuilleen pälyillen Jeesuksen luo. Sotilas seuraa häntä muutaman askeleen perässä.

Käärme         "Terve, rabbi!",

Kertoja         ja suuteli häntä.

Jeesus           "Ystävä, tätä varten sinä olet tullut."

Kertoja         Silloin miehet astuivat lähemmäs, kävivät käsiksi Jeesukseen ja vangitsivat hänet. Maaherran sotilaat veivät Jeesuksen sisälle palatsiin ja keräsivät koko sotaväenosaston hänen ympärilleen. He riisuivat Jeesuksen ja pukivat hänet punaiseen viittaan, väänsivät orjantappuroista kruunun hänen päähänsä ja panivat ruokokepin hänen oikeaan käteensä. He polvistuivat hänen eteensä ja sanoivat hänelle pilkaten:

Sotilas ja käärme ottavat Jeesukselta valkean alban pois ja levittävät punaisen  liinan hänen päälleen.

Käärme         "Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!"

Kertoja         He sylkivät hänen päälleen, ottivat häneltä kepin ja löivät häntä sillä päähän. Aikansa pilkattuaan he riisuivat häneltä viitan, pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa ja lähtivät viemään häntä ristiinnaulittavaksi.

Jeesuksen ristiksi haetaan hyvän ja pahan tiedon puu. Sotilas tuo Jeesuksen ja Käärme tuo 'ristin'. Sotilas nostaa Jeesuksen kädet ja panee ne yhteen 'ristin' käsien kanssa. Risti ja Jeesus ovat selät vastakkain. Jeesus on polvillaan ja risti seisoo INRI-hattu takaperin päässä. Käärme kietoutuu Jeesuksen jalkoihin ja ja sitoo ne kiinni 'ristiin'.

Käärme         "Sinähän pystyt hajottamaan temppelin ja rakentamaan sen uudelleen kolmessa päivässä. Pelasta nyt itsesi, jos kerran olet Jumalan Poika. Tule alas ristiltä!"

Kertoja         Ylipapit yhtyivät hekin pilkkaan yhdessä lainopettajien ja vanhimpien kanssa. He sanoivat:

Käärme         "Muita hän kyllä on auttanut, mutta itseään hän ei pysty auttamaan. Onhan hän Israelin kuningas, tulkoon nyt ristiltä alas! Silloin me uskomme häneen. Hän on pannut luottamuksensa Jumalaan -- pelastakoon Jumala nyt hänet, jos on häneen mieltynyt! Onhan hän sanonut olevansa Jumalan Poika."

Kertoja         Mutta keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä:

Jeesus           "Eeli, Eeli, lama sabaktani?"

Kertoja         Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Tämän kuullessaan muutamat siellä olevista sanoivat:

Ihmispoika     "Hän huutaa Eliaa."

Kertoja         Heti yksi heistä kiiruhti hakemaan sienen, kastoi sen hapanviiniin, pani kepin päähän ja tarjosi siitä hänelle juotavaa. Toiset sanoivat:

Ihmistyttö      "Katsotaanpa nyt, tuleeko Elia hänen avukseen."

Jeesus           Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni.

 

Kertoja         Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti.

 

Samaan aikaan paratiisissa portti avautuu ja leimuava miekka kaatuu maahan. Portti ja miekka ovat olleet koko ajan näkyvillä. Jeesus kannetaan sivummalle.

Kertoja         Jeesus vietiin hautaan ja viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa. Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille. Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. Vartijat pelästyivät häntä niin, että alkoivat vapista ja kaatuivat maahan kuin kuolleet.

Ilmoitusenkeli tulee kertojan sanojen aikaan maassa olevan Jeesuksen luo

Enkeli            "Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.' Tämä oli minun sanomani teille."

Kertoja         Kun opetuslapset menivät Galileaan, ilmestyi Jeesus heille useita kertoja ja antoi lopuksi tehtävän:

Jeesus kääntyy yleisöön päin ja sanoo

Jeesus           "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen  ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Kertoja         Toisen näytös loppuu ja nyt lauletaan yhdessä:

Kaikki lapset maan tulkaa laulamaan: Vapahtaja nousi haudastaan,


Mennään kertomaan kaikkeen maailmaan: Vapahtaja nousi haudastaan.


Mennään kertomaan kaikkeen maailmaan: Vapahtaja nousi haudastaan.

 

III  NÄYTÖS: LÄHETYSTYÖ

                     Tapahtuu jossain päin maailmaa nykyaikana

Kertoja         Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.

                     Näin kirjoitti apostoli Johannes lähes 2000 vuotta sitten. Myös hänen jälkeensä apostoli Paavali on kirjoittanut Jeesuksen kuoleman merkityksestä.

Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti. Tuskin kukaan haluaa kuolla edes nuhteettoman ihmisen puolesta; hyvän ihmisen puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.

 

Tyttö tulee ihmisten eteen polvistuen ja käärme seuraa häntä.

Ihmistyttö      Rakas Jeesus anna minulle kaikki minun syntini anteeksi. Minä haluan olla sinun lapsesi ja kertoa sinusta kaikille ihmisille.

Käärme         Ei Jumala sinua kuule. Samanlainen olet kuin ennenkin. Minä petkutin Eevaa ja Aatamia. Sinä kuulut minulle en laske sinua Jeesuksen luo.

Ihmistyttö       Jeesuksen nimessä ja veressä on minun syntini annettu anteeksi. Tämän laulun mummoni opetti minulle: (Tyttö laulaa)

"Mun musta sydämmeni on lunta valkeampi,


kun veri Jeesuksen on pessyt synnistä sen.


Nyt kultakaupunkihin käyn valkovaattehin.


Se päivä niin riemuisa on kerran koittava."

 

Kertoja         Eikä tämä synti, jonka Aatami ja Eeva tekivät, ole tuntematon kenellekään ihmiselle. Siitäkin Paavali kirjoitti: Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.  Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

Poika tulee ihmisten eteen ja käärme seuraa nyt häntä

 

Ihmispoika     Voi minua kun minä olin taas ilkeä siskollesi. Minä haluaisin olla kiltti ja mukava, mutta taas minä mokasin. Voiko kukaan auttaa minua?

Käärme         Ei sinua kukaan voi auttaa. Sinä kuulut minulle. Sinä olet minun omaisuuttani.

Tyttö tulee pojan luo ja käärme on siinä läsnä

 

Ihmistyttö      Jeesus on maailman Vapahtaja ja on kuollut sinun syntiesi vuoksi. Sinua ei enää rangaista ikuisella kuolemalla. Tule - Jeesus voi auttaa.

 

Käärme         Jeesus on satua. Ei Jeesusta ole olemassa.

 

Ihmispoika     Minun mummoni kertoi, että synnit saa anteeksi, kun tunnustaa ne.

 

Ihmistyttö      Jokaiselle, joka tunnustaa syntinsä, annetaan ne anteeksi. Silloin synnin voima ja valta voitetaan. Tule rukoillaan yhdessä.

Rukoiltuaan yhdessä tyttö antaa pojalle ison kyltin jossa on teksti: JEESUKSEN OMA

 

Kertoja         Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin, jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.

Vaikka me olemme tälläisia syntisiä, on Jumala antanut meille tehtävän. Jeesus antoi sen meille kaikille ennen kuin meni taivaaseen. Tämä tehtävä, lähetystyö, tehdään loppuun ja sitten tulee Jeesus hakemaan meidät Jumalan luo taivaaseen.

 

Tyttö sanoo yleisölle

 

Ihmistyttö      Tunnustakaa toisillenne pahat tekonne ja rukoilkaa niitä anteeksi.

                     Poika sanoo yleisölle

Ihmispoika     Meidät on kerran kastettu Jeesuksen omiksi ja meidän pitää pestä synnit pois elämästämme joka päivä. Haluathan lähteä Jeesuksen tielle. Se tie vie kotiin.

Kertoja         Kolmas näytös loppuu ja lauletaan yhdessä

Tie Golgatan kotiin vie. Tie Golgatan kotiin vie.


Kotimatkallain mull' on vakuus ain: Tie Golgatan kotiin vie.

 

 

IV  NÄYTÖS: TAIVAS

 

Jumala ja Jeesus ja enkelit sekä elämän puu ovat paratiisissa. Portti on siellä auki. Portinpielet seisovat etualalla.

Kertoja         Apostoli Johannes näki ilmestyksen, näyn, jonka hän kirjoitti kirjaksi. Me tunnemme sen nimellä Johanneksen ilmestys. Tuon ilmestyskirjan mukaan kuluu vielä tuhat vuotta ja sitten alkaa uusi aika taivaassa.

Johannes kirjoittaa: Käännyin nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun käännyin, näin seitsemän kultajalkaista lamppua  ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö. Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu.

 

Jeesus kävelee elämänpuun luo

 

Kertoja         Näin sanoo hän, jolla on oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja joka käyskentelee seitsemän kultajalkaisen lampun keskellä:

Jeesus           Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa.

Myös kertoja siirtyy elämän puun luo

Kertoja         Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden. Mikään ei enää ole kirouksen kahleissa. Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin, ja kaikki palvelevat Jumalaa. He saavat nähdä hänen kasvonsa, (tässä kohtaa Jumalan kasvoilta poistuu verho) ja heidän otsassaan on hänen nimensä. Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Paratiisin portti on avoinna ja portin pylväät vinkkaavat kaikkia katsomosta tulemaan Jumalan luo. Jeesus tulee portin läpi yleisön luo ja vinkaa kaikkia tulemaan luokseen.

Tyttö ja poika ja hyvän ja pahan tiedon puu ja sotilas istuvat yleisön joukossa ja sanovat toisilleen ja kaikille yhdessä:

                    Tulkaa kaikki. Nyt Jeesus tuli hakemaan meitä. Taivaan portti on auki ja me pääsemme sisälle paratiisiin ja taivaaseen.

 

Kertoja         Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin

 

Jeesus ja hyvän ja pahan tiedon puu = risti, lähtevät edellä ja muut seuraavat laulaen. Käärme menee päinvastaiseen suuntaan ja jää katsomoon eikä tule paratiisiin.

 

Käärme:        Älkää menkö. Jääkää edes joku minun kanssani tänne. Te kuulutte minulle. Jääkää luokseni.

Yhteinen loppulaulu katsojien siirtyessä taivaaseen:

Kaikki kohdallaan kerran taivaassaan


kerran taivaassaan, kerran taivaassaan


Kaikki kohdallaan kerran taivaassaan.


Siellä riemuitaan.

 



Jeesus tiemme on Isän kotihin


Isän kotihin, Isän kotihin


Jeesus tiemme on Isän kotihin.


Siellä riemuitaan.

Tule kanssain käy Isän kotihin


Isän kotihin, Isän kotihin


Tule kanssain käy Isän kotihin.


Siellä riemuitaan.

Saanko nähdä sun kerran taivaassaan


kerran taivaassaan, kerran taivaassaan


Saanko nähdä sun kerran taivaassaan.


Siellä riemuitaan.